Wizualizacja a popularyzacja zabiegów

Wizualizacja a popularyzacja zabiegów

Wszędzie słyszymy, iż coraz bardziej jesteśmy społeczeństwem „wizualnym”. Reagujemy wpierw na obraz, wizualne bodźce, potem dopiero odbieramy je innymi zmysłami. W artykułach zwracamy uwagę zwłaszcza na obraz przewodni, potem ewentualnie czytamy. Słowem wpiera się nam, iż zauważamy wpierw nawet naiwny obraz, prosty filmik, ale ponoć już nie bardzo czytamy co jest dalej. Możliwe, ale nie każdy tak ma.

Także możliwe, że zwłaszcza osoby które nie najlepiej posługują się wzrokiem inaczej z różnych przyczyn odbierają informacje. Powstaje więc zasadnicze pytanie:

– Czy to co chcemy przekazać i jak przekazać ma w obrazie właściwą treść i głębię?

O tym możemy się przekonać, jeśli mamy jakąkolwiek informację zwrotną i czy w ogóle zaczyna się ciekawy dialog.

Kiedy pierwszy raz miałem rozmowę w telewizji, prowadząca zasugerowała spontanicznie, abym pokazał chociaż kilka elementów pracy na siedząco, tak jak to się wówczas odbywało w firmach. Na reakcje nie musieliśmy długo czekać. Telefony się rozdzwoniły, głos z reżyserki poinformował: „gramy dalej”. Potem pojawiła się także fala zainteresowania, co skutkowało nową grupą klientów oraz zainteresowaniem programami profilaktycznymi dla firm.

integracyjny Masaż Body Work

Integracyjny Masaż Body Work koncepcja Piotr Szczotka

Innym razem kiedy w prasie, a potem w Internecie pojawił się artykuł ze zdjęciem z osobą w luźnym ubraniu, artykuł z hasłem: masaż w nurcie body work, a odnowa psychosomatyczna, (długotrwały stres, trauma, wzmożone napięcie) reakcje były jeszcze ciekawsze. Pojawiły się pytania dlaczego tak, co to daje, jakie są ograniczenia, a jakie możliwości, itp. Uświadomiło to skalę zainteresowanie. Otóż w dobie czasem przesadnego skupienia się na urodzie, są osoby które szukają czegoś innego, chcą innych rozwiązań, bądź – czego byłem już od lat świadomy – mają spore problemy z akceptacją siebie, awersją do samego dotyki, co stanowi dla nich barierę. Szukają też innego głębszego rozumienia profilaktyki i relaksacji. Mało tego, traktują zabiegi, sesje nie tylko w sensie stricte terapeutycznym, ale także rozwojowo.

Inaczej mówiąc, wzbudziły zainteresowanie także zabiegi które nie tylko leczą, ale pozwalają zachować zdrowie, rozwinąć swoje możliwości, uelastycznić, pracować nad gracją, oddechem itd. Wszystko za pośrednictwem odpowiednio dobranych zdjęć. Choć sama praktyka poprzez ubranie stała się z czasem raczej symbolicznym przedstawieniem tych zagadnień, jedynie opcjonalną możliwością, wtedy kiedy jest taka realna potrzeba.

Brama do innych zabiegów. Dla sporej grupy osób takie rozwiązanie stało się później „brama” do skorzystania z innych zabiegów, wykonywanych już bezpośrednio na ciało. Dzisiaj to już w sumie historia, w tym sensie, iż sporo osób korzysta z tak opcjonalnie wykonywanych zabiegów i nie robi to już takiego wrażenie, nie dziwi. A nawet jak swojego czasu domniemali niektórzy sami terapeuci, nie jest fanaberią, dziwactwem, twierdzących bo przecież jak klient wybiera się na zabiegi to powinien wiedzieć na czym to polega i w jakich warunkach się je wykonuje. Niekoniecznie wie.

Dziś Internet daje sporo informacji, ale czy są przemyślane?

Na kolejnych stronach promujących masaż, relaksację i także terapeutyczne metody, królują piękne, wystylizowane zdjęcia, ale przypominające raczej zabiegi w Spa, kurortach.

W którym gabinecie przeciętna osoba jest w pełnym makijażu z kwiatem we włosach? Dlaczego na stronie terapeutycznych masaży widzimy zdjęcia z równoległymi zabiegami u dwóch osób? Tak to rzeczywiście wygląda? Dlaczego w temacie masażu twarzy osoby dojrzałej, tak samo widzimy roześmianą dwudziestolatkę na mocno retuszowanym zdjęciu? Dlaczego jest temat drenażu limfatycznego, a osoba na zdjęciu niemal że „pływa” w oliwce? Czy temat relaksacji musi być promowany poprzez zdjęcia masażu wykonywanego dodatkowymi przyrządami? Fizjoterapeuci mają za złe że ich praktyka jest kojarzona zwłaszcza z masażami, ale trudno się czasem doszukać na zdjęciach czegoś innego. Dlaczego nie można przedstawić ruchu, oddechu, elementów technik usprawniania w inny sposób? Dlaczego na zdjęciu terapeutka czy terapeuta podczas profesjonalnego zabiegu są ubrani jakby zaraz mieli wychodzić na dyskotekę?

Podejmowałem już ten temat lata temu, w odpowiedzi wielokrotnie słyszałem: No wiesz chodzi o to, aby było ładnie.

Moim zdaniem chodzi o to, aby było skutecznie, przekonywująco, albo też intrygująco.

Jest pięknie, tyle że to nie oddaje meritum sprawy, znaczenia tych zabiegów, zagadnień, a tym bardziej metod. Jak przedstawić: zaufanie, bezpieczeństwo, komfort? Zwłaszcza dla tych dla których te aspekty są właśnie bardzo ważne, aby w ogóle zdecydowali się na zabiegi.

trust

Terapia, relaksacją, zabiegi na ciało, Spa, modelowanie sylwetki, nurt pracy z ciałem, rehabilitacja ruchowa, potrzebują nieco innych środków przekazu. Dlaczego więc korzysta się jednak z tak jednolitych?

DW. Zajmując się od wielu lat masażem i nurtem pracy z ciałem także z socjologicznym zacięciem, mam pewien wgląd w temat zarówno podczas samych zabiegów, sesji, rozmów, także podczas popularyzacji w artykułach, na wykładach i podczas szkoleń. Szkoda tylko, iż w dzisiejszej dobie „wizualnego” przekazu, tak się ograniczamy to prostego, jednolitego przekazu.

Sam z perspektywy czasu wiem, iż nie zawsze spełniałem powyższe oczekiwania. Jednak będąc osobą która jest otwarta na konstruktywną krytykę słuchając, obserwując, staram się to co się da poprawić. Widząc reakcje korzystających z zabiegów i w korespondencji jestem przekonany, że warto zadbać o szczegóły. Te szczegóły są bardzo istotne.

Artykuł, w odpowiedzi na pytania i sugestie czytelników.

© Piotr Szczotka www.piotrszczotka.pl  

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s